Kategorie
Uncategorized

Wirtualne biegi – na czym polegają?

Wirtualne biegi to nowy produkt na rynku, powstały myślą o biegaczach amatorach. Po raz pierwszy pojawiły się na rynku jeszcze przed rokiem 2020, jednak znacząco zyskały na popularności w okresie pandemii koronawirusa, gdy organizacja imprez masowych została na długi czas zawieszona. Przeczytaj, na czym polegają wirtualne biegi i czy warto brać w nich udział.

Co to są wirtualne biegi?

Udział w biegu wirtualnym polega najczęściej na przebiegnięciu wskazanego przez organizatora dystansu, w dowolnym miejscu oraz określonych ramach czasowych. Udział w biegu wirtualnym wiąże się z koniecznością uiszczenia opłaty startowej, jednak zazwyczaj jest ona niższa niż w przypadku tradycyjnych zawodów. Zawodnik, który startuje w takim wyzwaniu, musi zazwyczaj samodzielnie zarejestrować uzyskany rezultat w sposób określony przez organizatora oraz go potwierdzić, na przykład poprzez udostępnienie zrzutu z aplikacji biegowej w zegarku bądź telefonie. Wyniki publikowane są w internecie a nagrody – medale, koszulki i inne – przesyłane są pocztą.

Biegi wirtualne mogą również przybrać postać wyzwania polegającego na przebiegnięciu największej bądź określonej liczby kilometrów w ciągu tygodnia, miesiąca czy innej jednostki czasu. Potwierdzenia należy przesłać organizatorowi, który prowadzi rankingi, zlicza przebyty dystans i nagradza uczestników w sposób przewidziany w regulaminie. W nielicznych przypadkach organizator nie wymaga przesyłania potwierdzenia przebiegniętego dystansu, wysyłając medal po uiszczeniu opłaty startowej. Taka formuła straciła na popularności, bowiem sprowadzała się do internetowej sprzedaży medali.

Wirtualne biegi – dlaczego warto brać udział?

Biegi wirtualne będą dobrą alternatywą dla osób, które nie chcą lub nie mogą startować w tradycyjnych, masowych imprezach. Muszą jednak liczyć się z faktem braku specyficznej, radosnej i przesyconej adrenaliną atmosfery, motywacji w postaci innych biegaczy na trasie, o kibicach nie wspominając. Do niewątpliwych zalet biegu wirtualnego należy możliwość udziału w dowolnym miejscu oraz zdobycia trofeum w postaci pamiątkowego medalu czy koszulki.

Będzie to zatem motywacja do regularnych treningów a w przyszłości – zmierzeniem się z własnymi słabościami i obawami w czasie grupowego treningu czy udziału w zawodach. Pozytywne następstwa regularnej aktywności fizycznej mogą przyczynić się do poprawy jakości życia również w innych obszarach. Warto zatem zachęcać do udziału w biegach wirtualnych osoby, które chciałyby zmienić tryb życia na zdrowszy, ale brakuje im motywacji. Kolejną możliwością płynącą z istnienia biegów wirtualnych jest możliwość zebrania środków na cel charytatywny. Organizacja biegu w takiej formule jest z pewnością łatwiejsza i tańsza. Zgromadzone środki przeznaczane są na pokrycie kosztów leczenia, odbudowy domu zniszczonego przez żywioł czy na funkcjonowanie placówek zajmujących się ochroną zwierząt.

Czy biegi wirtualne zastąpią tradycyjne zawody?

Biegi wirtualne mogą być receptą na kryzys dla firm, zajmujących się organizacją biegów masowych. Tańsze i mniej czasochłonne w organizacji, mogą stanowić alternatywę drożejących biegów ulicznych. To również szansa na pozyskanie nowych klientów z segmentu osób, które nie wyrobiły jeszcze nawyku regularnej aktywności fizycznej. Z drugiej strony, żaden bieg w pojedynkę nie wyzwoli tyle adrenaliny, ile dają starty i możliwość ścigania się z lepszymi od siebie. Warto również pamiętać o braku obiektywnej możliwości zestawienia rezultatów osób, biegających na różnych nawierzchniach i w różnych warunkach pogodowych. Co prawda istnieją aplikacje posiadające algorytmy, które przeliczają parametry nachylenia terenu na podstawie odczytów z aplikacji biegowych, nadal jednak aspekt realnego ścigania się będzie miał przewagę nad rywalizacją wirtualną.

Zatem, mimo że tradycyjne zawody zapewne nie zostaną wyparne przez rywalizację wirtualną, warto pamiętać o tej formie chociażby w kontekście umożliwiającym organizację zbiórek na cele charytatywne czy marketingowym, promującym markę, logo bądź hasło, które zamieszczone na medalu, trafi do każdego uczestnika.